اخبار تکنولوژی

نسل پنج – 5G – تکنولوژی ارتباطات گوشی های همراه در سال 2017

نوشته شده توسط احسان وارسته

مکالمه با یکی از مدیران ارشد نوکیا – مایکل مورفی

سَن خوزه، کالیفرنیا. — 2017 سال بزرگی برای نسل پنج شبکه موبایل خواهد بود. طبق گفته ی مایک مورفی مهندس ارشد نوکیا در شمال آمریکا، مهندسان اقدام به انتخاب معماری و طراحی برای پشتیبانی از تکنولوژی آنتن های MIMO ( چند ورودی – چند خروجی ) در سال جاری خواهند کرد.

مهندسان راهشان را برای دسترسی به شبیه سازی شبکه های دسترسی رادیویی ( RANs ) هموار خواهند کرد و فضای کار برای فرکانس های جذابی مثل 3.5، 28، 38 و 39 گیگاهرتز گسترش پیدا خواهد کرد. از طرفی؛ اپراتورهای دسته M شبکه های LTE و سرویس های باند باریک IoT را راه اندازی خواهند کرد.

در کنار تمام موضوعات جذاب پیرامون همه میتینگ ها، مایک گفت “نسل پنج ( 5G ) مطمئنا بهترینشان بود؛ شبیه سازی RAN این اواخر به یک بحث داغ تبدیل شده؛ و ترکیب Wi-Fi/سلولی با دسترسی لایسنسی در 2017 مهم خواهند بود”.

مایک در ادامه افزود: از گروه 3GPP انتظار میرود تا استاندارد های لایه های MAC و فیزیکی نسل پنج را تا دسامبر تمام کنند. سپس طراحی های مهم مهندسین حدودا چند ماه بعد شروع خواهد شد زمانی که مهندسین به این نتیجه برسند که مشخصات سیستم به اندازه ای یکپارچه و جامع شده که بتوان کار را شروع کرد.

نوکیا یکی از سه کمپانی بزرگ تولید کننده تجهیزات اصلی شبکه مانند ایستگاه های پایه است. که همه از ترکیبی از چیپ های موجود و ASIC های منحصر بفرد خود بهره میبرند.

کمپانی های بسیار زیادی در حال کوچ به سمت محیطهای مجازی روی سرورهای استاندارد x86 هستند. اما “یک ایستگاه پایه سلول-کوچک نسل پنج را نمیتوان با پروسسورهای موجود برای توان و هزینه مناسب استفاده کرد”. چیپ های مورد نیاز شاید نیاز به پروسسور هایی تا 14 یا حتی 10 نانومتر داشته باشند. ( هر چیپ میتواند یک یا چند پروسسور، حافظه فلش و رم، و تجهیزات جانبی داشته باشد )

بعد از سالها، فروش تجهیزات LTE بصورت آرام و مداوم در حال افزایش است. از آنها عمدتا در نقاط متراکم مانند استادیوم ها استفاده می شود.

تکنولوژی آنتن ها برای نسل پنج “بطور چشمگیری متفاوت” از نسل چهار خواهد بود. تکنولوژی های بیم فورمینگ ( beamforming ) و MIMO حجیمی برای هدایت سیگنال ها استفاده خواهند شد، مخصوصا در باند های پایه میلیمتری. سیستم هایی با آرایه های آنتنی 8 در 8 و 64 در 64 امسال عرضه خواهند شد.

مشکلات بسیاری در جزئیات طرح وجود دارند که هنوز مهندسان در حال کار روی آنها هستند: اینکه چه چیزی در آنتن تعبیه شود، در باند پایه، و راه حل های آی سی های RF – که یک موضوع پیچیده با تردید های بسیار در انتخاب راه درست برای پیاده سازی است. “ما در راه انتخاب و برگزیدن معماری اساسی و جایگزین های Low-level برای طراحی هستیم.”

مورفی ادامه داد: “حرکت به سمت باند های موج-میلیمتری از 28گیگاهرتز به بالا همکارهای جدیدی برایمان ایجاد میکند، بعضی خوب شناخته شده اند و بعضی کمتر … و بعضی از صنایع دفاعی”، و از نام بردن خودداری کرد.

20 ژانویه 2017

درباره نویسنده

احسان وارسته

یه علاقمند به حوزه علم و فناوری که دوست داره با به اشتراک گذاشتن دانشش قدم کوچکی برای کمک به جامعه فنی برداره :)
حمایت مالی

نظر بگذارید