برنامه های کاربردی

برنامه کاربردی Vectric Cut3D

نوشته شده توسط احسان وارسته

Vertric Cut3D یکی از برنامه های معروف به سادگی و همه چیز تمام ( all in one ) است که احتیاجات شما رو برای تولید یک g-code بهینه برآورده میکند!

در این نرم افزار تنها کافی است ورودی آن که یک فایل سه بعدی است را به آن ارائه دهید، بقیه کار بصورت ویزارد گونه و سهل انجام می پذیرد.

فرمت هایی که این برنامه بعنوان فایل سه بعدی میشناسد:

Cut3D Open File

v3d فرمت خروجی خود برنامه Cut3D است.
stl, v3m, 3ds, asc, prj, x, dxf, lwo, txt, sbp, wrl, obj برای برنامه های Autodesk 3D Studio Max، AutoCAD و غیره می باشد ( تقریبا از تمام فرمت های معروف پشتیبانی میشود. اگر چنانچه فرمت فایل سه بعدی شما در این لیست نبود بهتر است توسط برنامه واسط آن را به یکی از این فرمت ها تبدیل کنید )

پس از باز کردن فایل سه بعدی مورد نظر از File->Open شما با پنجره زیر روبرو خواهید شد:

Cut3D_1

اگر دقت کنید متوجه خواهید شد که در قسمت سمت راست مدل سه بعدی شما بصورت زنده ( تمام تغییراتی که در طول پروسه ساخت g-code روی قطعه و یا روی g-code انجام میدهید بصورت لحظه ای نمایش داده خواهند شد ) نمایان است و در قسمت سمت چپ پنجره شما قادر خواهید بود تغییرات و تنظیمات لازم را روی قطعه و همچنین g-code خروجی اعمال کنید. برای درک بهتر ویدئویی تهیه کرده ام که امیدوارم شما را در کار با این برنامه بسیار مفید یاری دهد.

در ابتدا شما با باز کردن فایل سه بعدی مدل خود وارد محیط اصلی میشود. در محیط اصلی 7 صفحه به شرح زیر وجود دارد:

  1. در صفحه اول – Orientate and Size Model – شما ابعاد و سایزبندی مدل را انجام میدهید، حتی اگر مدل به چرخش نیاز داشت در این صفحه میتوانید این کار انجام دهید.
  2. در صفحه دوم – Material Size and Margins – ابعاد متریال و فاصله از کناره ها را مشخص میکنید، همانطور که در پایین پنجره مشخص است ابعاد به اینچ میباشند.
  3. در صفحه سوم – Roughing Toolpath – میتوانید g-code برای خشن کاری قطعه بسازید. خشن کاری در ساخت قطعاتی که متریال آنها آلیاژ است بسیار مهم است و سرعت کار را بالاتر میبرد و عمر فرز های ظریف کاری را بیشتر میکند ( چون فرزهای ظریف کاری کمتر درگیر براده برداری شده و بیشتر روی کار اصلی خود یعنی ظریف کاری و پولیش استفاده میشوند ).
    برای استفاده از این بخش باید تیک مربوطه را انتخاب کنید.
  4. در صفحه چهارم – Finishing Toolpath – میتوانید مسیر حرکت ابزار را برای ظریف کاری تولید کنید ( یا همان ساخت g-code برای ظریف کاری ).
  5.  صفحه پنجم – Cut Out Toolpath – به شما امکان برش نهایی کار را میدهد تا بتوانید پس از خشن کاری و ظریف کاری کار را از بقیه متریال جدا کنید. البته این قسمت نیازمند این است که شما در صفحه دوم ابعاد دقیق متریال را وارد کرده باشید.
  6. صفحه ششم – Previewing Machining – صرفا جهت شبیه سازی است و به کاربر نشان میدهد که قطعه نهایی چگونه خواهد شد.
  7. صفحه پایانی – Save Toolpaths – برای ذخیره g-code ها است و نتیجه کار را برای شما ذخیره میکند. توجه کنید که دکمه های اول و سوم ممکن است برای شما فعال نباشند ( اگر مراحل سوم و پنجم را فعال نکنید )
    شما در Post Processor میتوانید نوع g-code خروجی را مشخص کنید. همانطور که ملاحظه میکنید این برنامه خروجی های بی شماری را پشتیبانی میکند!

مراحل پنجم و سوم اختیاری هستند.

یکی از نقاط قوت این نرم افزار دارا بودن بانک نرم افزاری برای انواع فرزهای CNC می باشد که کار را بیش از پیش ساده تر میکند.

برای دانلود نسخه کامل این نرم افزار به برگه دانلودها رجوع کنید.

درباره نویسنده

احسان وارسته

یه علاقمند به حوزه علم و فناوری که دوست داره با به اشتراک گذاشتن دانشش قدم کوچکی برای کمک به جامعه فنی برداره :)
حمایت مالی

8 نظر

  • سلام وقت بخیر .
    ببخشید یه کمک میکنید
    من یه cnc حکاکی ساختم واسه پروگرام‌کردن مشکل دارم فک‌کنم فایلم‌مشکل داره آردوینوmega328p هست .اگه میشه فایل واسم ایمیل کنید و اینکه یه برنامه خوب واسه خوندن g cod و کار با cnc بهم‌معرفی کنید .
    سپاس

    • سلام، فایل منظورتون HEX هست؟ برای ساخت g-code همین Vectric خیلی کاربردیه، برای خوندن g-code و انتقالش به میکرو باید برنامه میکرو و سیستم کامپیوترتون با هم بخونن. از شیلد CNC Shield استفاده کردین؟

  • با عرض سلام و خسته نباشید بنده یه فایل با پسوند ipt متعلق به برنامه inventor دارم چطوری میتونم gcode این فایلو بدست بیارم
    تشکر

    • سلام خدمت شما، میتونین داخل برنامه Autodesk Inventor خروجی STL بگیرین:
      – از منوی File => Save As => Save Copy As
      – گزینه Save as type رو بزنین و STL رو انتخاب کنین
      – Options رو انتخاب کنین و ابعاد و اسکیل مورد نظر رو وارد کنین
      منبع

      • با درود من فایل stl رو با برنامه cut3d تبدیل به جی کد کردم ولی در سی ان سی تو محدوده برنامه مچ۳ در ابعاد میز کار قرار نمیگیره فکر میکنید .مشکل از تبدیل هست یا مچ ۳

        • اگه تنظیمات مچ3 درست باشه و کارهای دیگه ای که باهاش زدین درست هستن، مطمئنا مشکل توی تبدیل هست. به اینکه mm هست یا inch حتما دقت کنین، توی cut3d حتما گزینه ای برای کاهش سایز وجود داره.
          حتی میتونین از برنامه G-Code Analyser v0.1-alpha که تو بخش دانلودها قرار داره برای تغییر ابعاد کار استفاده کنین. اصلا علت ساخت این برنامه همین بود که فایل های g-code رو به اندازه های مختلف تغییر بدم.

نظر بگذارید