اصول CNC

چگونه کار با CNC را شروع کنم؟

نوشته شده توسط احسان وارسته

شروع کار در حوزه CNC

داشتن یک دانش و دید کلی از تاریخچه و شناخت ماشین های CNC و شناخت و آشنایی با زبان ماشین ها، دیگر چه چیزهایی نیاز است که بدانم؟

maxresdefault

خب، داشتن اطلاعات در زمینه های گوناگون حوزه CNC بسیار مفید و کاربردی است. به عنوان مثال، تجربیات پایه در زمینه ماشین کاری خیلی مهم هستند. یک ماشین CNC از پایه ای ترین مباحث ماشین کاری شروع می شود. به عبارت ماشین کاری، الفبای CNC است. همچنین CNC میتواند پروسه هایی که برای یک انسان بسیار دشوار – و حتی غیر ممکن است – را به راحتی و با بیشترین دقت و بالاترین سرعت انجام دهد. هرچند رسیدن به بیشترین دقت و بالاترین سرعت هزینه بر است، اما این هزینه ها جزو هزینه های برگشت پذیر هستند که نتیجه کار آنقدر مفید خواهد بود که طی مدتی بسیار کم تمام هزینه های به ظاهر اضافه برای کیفیت و کارایی ماشین برخواهند گشت.

یکی از مهمترین مهارت های مورد نیاز در حوزه CNC که لازم است کاربر در آن خبره شود، درک کامل و دقیق از “سرعت ها و خوراک ها” است. این علمی برای تصمیم برای چگونگی و تنظیم دقیق سرعت اسپیندل و سرعت خوراک ماشین برای برشکاری/تراشکاری است که لیست بسیار بلندی از متغیرها را شامل میشود. معمولا تجربه در این زمینه بسیار مفید است، مگر اینکه متریال استفاده شده از جنس طلا و یا سنگهای تزئیی و گران قیمت باشد که برای به حداقل رساندن خطاها بهتر است از اساتید مجرب در این زمینه کمک گرفته شود. ما سعی میکنیم در این سایت یک گذر جامع از چگونگی محاسبه و تنظیم متغیرهای سرعت پردازش ارائه کنیم.

دانش جزئی از الکترونیک، یکی از موضوعاتی است که شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته است. خصوصا در حوزه کنترل حرکتی بسیار مفید است، از آنجایی که ماشین های CNC بغیر از مکانیک بسیار با حوزه الکترونیک درگیر هستند. مقالات و مطالب بسیاری در همین درگاه برای شما عزیزان قرار خواهم داد تا بیشتر با مباحث الکترونیک حوزه CNC آشنا شوید.

قبل از اینکه بخواهیم خیلی دور شویم، باید دانش و بینش درستی از گونگی ساخت و استفاده از برنامه های CNC داشته باشیم، که به زبان g-code نوشته میشوند. دوباره اینجا، در zaxis.ir برای شما عزیزان مطالب مفیدی در این زمینه قرار خواهم داد.

تا همین جا، به عنوان یک ماشین کار CNC به این نتیجه خواهید رسید که نرم افزار های CNC بی شماری وجود دارند که شما را برای کار با این دستگاه های گاه غول پیکر و گاه ظریف و کوچک کمک خواهند کرد. ( شاید یکی از دلایل آن هم عمومی بودن مصارف CNC باشد، دلیل دیگر رقابت، و … ظاهرا هیچگاه افولی در این حوزه دیده نشده! )

چهار نرم افزار مرجع – یا سرشاخه – صرفا جهت آشنایی:

 – محاسبه گرهای CNC – CNC Calculators : که کمک به محاسبه سرعت اسپیندل و خوراک – feed – میکنند.
– ویرایشگر های برنامه های g-code : برای ویرایش و مدیریت برنامه های g-code
– برنامه های کَد – CAD – برای طراحی قطعات در محیط دو/سه بعدی برای تبدیل به g-code و ماشین کاری
– برنامه های CAM – که خروجی CAD را به g-code تبدیل میکنند

انواع بسیار زیاد دیگری از نرم افزار های دیگری نیز وجود دارند. در مطلب بعدی در این مورد خواهم گفت.

درباره نویسنده

احسان وارسته

یه علاقمند به حوزه علم و فناوری که دوست داره با به اشتراک گذاشتن دانشش قدم کوچکی برای کمک به جامعه فنی برداره :)
حمایت مالی

نظر بگذارید