G-Code

بهینه سازی G-Code

نوشته شده توسط احسان وارسته

در بحث بهینه سازی که در پست قبل مطرح شد، یکی از موارد مهم در بهینه سازی، بهینه سازی g-code است که خود به چند بخش تقسیم میشود. همانطور که میدانید در g-code ها ما به کنترلر میگوییم چگونه و از چه مسیری با چه ابزاری و چه سرعتی فرآیند برش/تراش را انجام دهند. هر کدام این 4 مورد جا برای بهینه سازی دارند که در ادامه بیشتر بررسی می شوند.

tachometer

شما چه طراح قطعه باشید و چه تولید کننده و اجرا کننده کد، باید نکات زیر را در طراحی g-code مد نظر قرار دهید:

  1. کنترلر شما توانایی اجرای چه کد هایی را دارد؟ آیا از Curve ها و دستورات محاسباتی داخلی پشتیبانی میکند؟
  2. حداکثر نرخ خوراکی میتواند برای برش/تراش قطعه استفاده شود – که به جنس کار و نوع فرز بستگی دارد – چقدر است؟ آیا سرعت بیشتر باعث سوختن و یا شکستگی در قطعه نمیشود؟
  3. مسیر حرکت فرز برای تراش چگونه باشد تا نتیجه کار مطلوب باشد؟ بعنوان نمونه مسیرهای دوار یا خطی؟ جاروب سطح کار چگونه باشد؟
  4. آیا قطعه نیازمند مرحله اضافی برای پولیش هست یا خیر؟ در خیلی موارد قطعات نیازمند پولیش نیستند اما برخی نرم افزارهای طراحی این مرحله را در کد خروجی اضافه میکنند.

با جواب به این سوالها میتوانید g-code خود را به درستی طراحی و بهینه کنید. اگر خود بصورت دستی می خواهید g-code را طراحی کنید بهتر است کد خود را به کمک کامنت ها به بخش های مختلف تقسیم کرده و هر بخش را بطور جداگانه مورد بررسی ( در عمل ) قرار دهید تا به بیشترین بازدهی برسید. معمولا تست کد در محیط عملی بسیار بیشتر نقص ها و معایب آن را نمایان میکند مگر اینکه کد خطاهایی از جمله برخورد مستقیم بازو با سطح کار را داشته باشد که بهتر است از قبل در محیط شبیه سازی بررسی شده باشند.

 

درباره نویسنده

احسان وارسته

یه علاقمند به حوزه علم و فناوری که دوست داره با به اشتراک گذاشتن دانشش قدم کوچکی برای کمک به جامعه فنی برداره :)
حمایت مالی

2 نظر

  • سلام
    برای مطالبی که گذاشتین ممنون ولی ای کاش متن ترجمه سده رو اول خودتون میخوندین بعد میذاشتین.
    تمام ترجمه های گوگل که درست نیست .مطالب شما هم اشکال نگارشی داره هم نامفهوم و یا اشتباهه. نه بار علمی داره نه ارزش فنی

    • سلام. خواهش میکنم، البته 7 سال قبل ترجمه های گوگل زیاد به درد نمیخورد، و من اینارو خودم ترجمه کردم.
      در رابطه با اینکه مطلب هم اشکال نگارشی داره و هم نامفهموم و هم اشتباهه، لطفا مشخص کنین کجاش اشتباهه و بهم بگین تا اصلاحش کنم. توی مطالب دیگه هم اشکالاتی بود که دوستان نظر دادن و اصلاحش کردم.
      حالا اینکه این مطلب به درد کی میخوره : هر کسی میتونه باشه، عموما افراد علاقه مند.
      اگه شما آدم باسواد و حرفه ای توی این فیلد هستین، بله. شاید به درد شما نخوره ولی مطمئنن خیلی ها هستن که از این مطالب استفاده می کنن.

نظر بگذارید