آموزش G-Code

آموزش برنامه نویسی CNC

نوشته شده توسط احسان وارسته

برنامه نویسی CNC ها به زبان G-Code انجام می پذرید و آن زبانی برای توصیف سخت افزار است. مشابه بسیاری از زبان های برنامه نویسی دیگر، این زبان دارای دستورات متعددی است که البته شاید همه ی آنها در یک برنامه استفاده نشوند.
gcodewordstable

به علت تعدد بسیار زیاد کنترلر های موجود در بازار جهانی در حوزه CNC، دستورات متفاوتی ممکن است تعریف شوند که این خود در نگاه اول شاید نگران کننده باشد اما با دانستن این نکته که نرم افزار های مختلف CAD/CAM امروزی می توانند خروجی g-code های متفاوتی برای کنترلر های متفاوت ارائه دهند خیال طراحان را راحت میکند. البته یکی از دغدغه های امروز تولید، قطعات پیچیده ای است که نرم افزار های تولید g-code نمی توانند برنامه بهینه شده ای برای آنها تحویل طراح دهند. بهینه سازی کد در امر ماشین کاری CNC بسیار مهم است که هم طول عمر مفید دستگاه و فرز و ابزار برش ها بیشتر میکند و هم زمان ساخت و کیفیت محصول نهایی را به مراتب بهبود می بخشد.

بطور عمده برای یادگیری برنامه نویسی CNC نیاز به تمرین و ممارست است و تمرین ها باید طوری باشد که در هر کدام فرد نکته جدیدی یاد گرفته و با مشکل جدیدی روبرو شود. یکی از راه های بسیار مفید این است که شما ( به عنوان کسی که میخواهید برنامه نویسی CNC را یاد بگیرید ) سعی کنید قطعاتی مشابه آن چیزی که در آینده قصد تولید آن را دارید به مرحله اجرا در آورید، یا اگر ایده خاصی ندارید میتوانید قطعات ساده تا پیچیده ای که در اطرافتان هست و یا بصورت ایده در ذهنتان وجود دارند را پیاده کنید. این کار باعث می شود ذهنتان درگیر مسائل طراحی شده و با کار در این حوزه تجربه واقعی تری داشته باشید. هرچه در محصول کارتان دقت و وسواس بیشتری داشته باشید حرفه ای تر خواهید شد. بهتر است برای شروع اگر دستگاه CNC در اختیار ندارید از شبیه سازهای کامپیوتری استفاده کنید. در مرحله بعد میتوانید طرح هایتان را روی ماشین واقعی تست کنید.

درباره نویسنده

احسان وارسته

یه علاقمند به حوزه علم و فناوری که دوست داره با به اشتراک گذاشتن دانشش قدم کوچکی برای کمک به جامعه فنی برداره :)
حمایت مالی

4 نظر

  • کارت درست جوون.خدا خیرت بده تو زمونه ای که اکثر جوونا وقتشونا تو شبکه‌های اجتماعی وغیره باطل میکنن دیدن امثال شما اونم بااینکه سخاوت علمی به ما مسنترا هم انگیزه میده.البته اگر اقتصاد گل وبلبل بذاره.ممنون ازحماتت
    درود ساخت یه فرزcncخانگی هم اگه دوست داشتی بنویس.موفق باشی پسر گل ایرانی.

  • درود بر تو جوون
    خیلی کیف کردم
    احسن
    موفق و موید باشی
    راستی اگه تونستی یه توضیح درباره پنل کاربری هایدن هاین هم بزار ممنون

  • باحاله ولی cnc گفتن ب‍ نظر شما اشتباه نیست
    دستگاه های مختلف cnc تفاوت های دسترس تویه cncفرز ک دستورات بیشتری نسبت ب‍ cnc تراش داره یا مث تفاوت محور های zوx با محور های 4تایی فرز

نظر بگذارید