Geek الکترونیک

برای Up آماده اید؟

نوشته شده توسط احسان وارسته

بعد از اومدن RPI ها به بازار های جهانی و البته موفقیت چشمگیرشون، تیم های مهندسی مختلفی تو جاهای مختلف دنیا بازار جدیدی رو برای تولید و عرضه پیدا کردن که تا اون زمان زیاد کسی بهش توجه نمیکرد. لازم به ذکره که همه چیز از رزبری شروع نشد، قبل اون هم بورد های مختلفی از جانب سازنده های حتی مطرح عرضه شده بود اما چیزی که رزبری رو متمایز میکرد ترکیب جالب اندازه، قیمت، توان مصرفی و حجم کوچیکش بود که تونست محبوب دلهاش بکنه!

از مثال های خیلی ملموسی که تو ایران خوب فروش کردن میشه به بورد های Beagleboard و Cubieboard اشاره کرد که تا زمان رسیدن رزبری هرچند بعضی نسخه هاشون وجود داشتن ولی زیاد مورد توجه نبودن. بنظر میرسه رزبری تونست دید مردم علاقه مند به حوزه الکترونیک دنیا رو به سمت بورد های آماده سیستم عامل دار سوق بده و در این راه موفق هم بوده. بعد از موفقیت چشمگیر رزبری پای و قوت گرفتن شرکت های کوچک و بزرگ تو نقاط مختلف دنیا، حالا نوبت این رسید که غول های بزرگی مثل اینتل و سامسونگ هم وارد این بازار جذاب بشن! همین شد که سامسونگ Artik رو ارائه کرد(البته Artik برای استفاده احتیاج به بورد واسط داره)، از سمت اینتل هم  ارائه شد که واقعا زبان از توصیفش قاصره!

 

توصیف UP از زبان خود اینتل:

"UP یک بورد کامپیوتر برای سازندگان معمولی و حرفه ای است."

"UP یک پل بین تفریح شما و بیزینس آینده شماست."

خب با این دو جمله بالا میشه نتیجه گرفت که اینتل واقعا خیلی به بوردهاش خوش بینه. بدون هیچ حرف اضافه ای میریم که بورد های Up رو بررسی کنیم. البته باید متذکر بشم الان که این مطلب رو مینویسم تو بازار این بورد وجود نداره و فقط تعداد انگشت شماری داخل کشور وارد شده اون هم برای افراد خاصی مثل دانشجوها(!) و شاید استادانشون!!

UP قدرت Intel x5-Z8350 چهار هسته ای 64 بیتی با کلاک 1.44GHz رو به نمایش میذاره.

کانکتور 40 پینی GPIO و USB 3.0 OTG، اترنت گیگابیتی، HDMI و خیلی امکانات دیگه رو یه گزینه عالی و یه راه حل کارآمد برای حوزه های مختلف از جمله روباتیک، پهبادها، پردازش تصویر، ساختمان هوشمند، مدارس، تگ های دیجیتال، ماشین های هوشمندو  IoT کرده. سازگاریش با لینوکس و اندروید و تمامی نسخه های ویندوز 10 بهتون انعطاف پذیری بالای تو انتخاب میده و زمان طراحی تا عرضه رو به کمترین تقلیل میده.

قیمت حال حاضرش 89 دلار آمریکا، یعنی حدود 360 هزار تومنه که البته بیشتر از دو برابر قیمت رزبری پای حساب میشه. (بدون احتساب هزینه حمل و هزینه های نهفته دیگه)

استانداردهای صنعتی

امکانات فوق العاده ای که تو UP تعبیه شده اونو به یه راه حل کامل برای مصارف رباتیک، پهباد، چشم ماشین، ساختمان هوشمند، مدارس و خودروهای هوشمند تبدیل کرده.

ما UP رو طراحی کردیم، محصول، جامعه مجازی(انجمن)، و فروشگاه اینترنتی رو هم در کنارش عرضه کردیم تا سازنده ها بتونن به راحتی محصولاتشون رو پیاده کنن و به مرحله بعد برسن: تولید انبوه.

UP توسط آئون(Aaeon)، کمپانی سیستم های نهفته صنعتی گروه ASUS طراحی و ساخته شده. تیم UP میتونن به راحتی به تمام منابع مورد نیازشون برای تبدیل UP به محصولی که مورد نظر شماست اقدام کنن و شمارو تو رسیدن به تولید انبوه کمک کنن.

 

 

درباره نویسنده

احسان وارسته

یه علاقمند به حوزه علم و فناوری که دوست داره با به اشتراک گذاشتن دانشش قدم کوچکی برای کمک به جامعه فنی برداره :)
حمایت مالی

یک نظر

  • باسلام
    یک دریل کارگاهی دارم که میخوام ان را به صورت دستگاه سری زن تبدیل کنم برای انجام این کار نظر شمارا میخواستم که از چه وسیله ای استفاده کنم ….

نظر بگذارید