ابزارها

طراحی با آی سی سوئیچینگ MC34063A

نوشته شده توسط احسان وارسته

این یه ابزار ساده طراحیه که به شما اجازه میده مقادیر قطعات غیرفعال(مقاومت ها و خازن ها و سلف) رو برای طراحی یک منبع تغذیه سوئیچینگ مبتنی بر آی سی MC34063A انجام بدین. بعلاوه شماتیک دیاگرام های مرتبط رو به شما نمایش میده و محدودیت های جریان و ولتاژ رو بررسی میکنه. مقاومت های فیدبک از مقاومت های استاندارد انتخاب شده ان تا ولتاژ خروجی تا جای ممکن با ولتاژ مورد نظر برابری کنه.

خازن ورودی 100 میکروفاراد در نظر گرفته شده که شما میتونین مقادیر بیشتر رو هم استفاده کنین و تمام خازن های الکترولیت باید ESR پایینی داشته باشن. دیود های شاتکی باید برای جریان مورد نیاز کافی باشن و 1N5818 و 1N5819 و 1N5820 خوب هستن و SS14 هم برای بوردهای سوئیچینگ جوابگو خواهد بود.

جریان های خروجی بالا با المان سوئیچینگ خارجی امکان پذیره، ولی استفاده از آی سی سوئیچینگ دیگه برای جریان های بالا به نظر مقرون به صرفه تر میاد. مثلا LM2576! البته برای این آی سی هم ابزار طراحیش رو براتون اینجا میذارم، در آینده ای نه چندان دور. (قرار داده شد)

در ابزار زیر فقط کافیه ولتاژ ورودی (Vin) و ولتاژ و جریان خروجی مورد نیازتون (Vout و Iout) و حداکثر ولتاژ ریپل قابل اغماض (Vripple) و در نهایت حداقل فرکانس کاری سوئیچینگ (Fmin) رو وارد کنین و دکمه ی محاسبه رو بزنین.

RTYPE هم برای انتخاب نوع مقاومت های مقسم هستش که میتونه بین 5%، 10% و 1% باشه. توجه کنین که برای ولتاژ های خاص و مدارات حساس، حتما از مقاومت های 1 درصد استفاده بکنین.

متوجه شدم که این ماشین حساب توی مرورگر کروم اندروید خوب کار نمیکنه، یعنی شما نمی تونید نوع مقاومت رو انتخاب کنین و اگه تغییری توش ایجاد کنین هیچ فرقی نمیکنه و در حالت پیش فرض (که 5 درصد باشه) کار میکنه. خیلی سعی کردم درستش کنم ولی متاسفانه نشد! ولی روی اندروید میتونین از فایرفاکس استفاده کنین، iPhone رو تست نکردم!
روی دسکتاپ مشکلی نداره، هم کروم و هم فایرفاکس تست شدن. در صورتی که iPhone دارین یا روی مرورگر خاصی هستین و توی استفاده از این ابزار مشکل دارین لطفا با کامنت به من اطلاع بدین.

نتیجه محاسبات:

VVin
VVout
mAIout
mVppVripple
kHzFmin
% RTYPE

 

درباره نویسنده

احسان وارسته

یه علاقمند به حوزه علم و فناوری که دوست داره با به اشتراک گذاشتن دانشش قدم کوچکی برای کمک به جامعه فنی برداره :)
حمایت مالی

نظر بگذارید